Sider

lørdag den 12. maj 2012

There is something wrong with the society

Jeg har længe gået og undret mig over fordelingen af unge og deres indtægter. Og nej, jeg tænker ikke på de unge som har arbejde og faktisk fortjener de penge de får. Jeg tænker mere på fordelingen af pengene til de unge som går hjemme og fiser husleje af op imod de unge som er ved at tage en uddannelse. 

En ung i uddannelse, som sidder 6-7 timer i skolen dagligt får mellem 1000-2700 kr om måneden, hvorimod en ung arbejdsløs som går derhjemme og laver ingenting får næsten det dobbelte. Hvad går der lige galt? Burde det danske samfund ikke give de unge studerende flere penge for at være i uddannelse, istedet for at gøre det værd for dem, at gå hjemme og lave ingenting - og STADIG få langt mere indbetalt på kontoen til den første.

Jeg synes på alle måder det er forkert at fordele pengene på den måde. Det kan godt være det er valgfrit for unge at tage en uddannelse, og vi ikke burde få penge for det. Men man burde da slet ikke få penge for at gå derhjemme og lave absolut ingenting.

Der er flere plusser ved at være på bistandshjælp, end ved at være i uddannelse (i nuet vel at mærke). I fremtiden giver det forhåbentlig pote at man har valgt at tage en uddannelse. Men jeg har hørt om flere, som helt har droppet at søge job eller noget, fordi det bedre kunne betale sig at være på bistand. Say w00t. Sådan burde det jo på ingen måde være.

Det skal da kunne betale sig at tage en uddannelse - også i nuet. Mange der tager en uddannelse har heller ikke tid til at tage et arbejde, fordi der er mange lektier og afleveringer, og alligevel får en studerende op til 3000 kr mindre end en hjemmegående samfundsnasser. Something is wrong...

5 kommentarer:

  1. Hmm, er enig med dig på nogle punkter. Men altså, det er også ret fordomsfuldt at kalde de arbejdsløse for samfundsnassere. Der er jo mangel på arbejdspladser i Danmark, så derfor kan man selvfølgelig ikke sige at det er deres egen skyld. Der er jo en del unge som allerede har taget en uddannelse, og bliver arbejdsløse fordi der ikke er nok jobs.
    Er enig i at det ikke giver mening at man får mere, når man er på bistandshjælp, end når man er under uddannelse. Det burde være det samme beløb. Og så synes jeg også at man burde få folk til at arbejde for deres kontanthjælp, eksempelvis kunne de skovle sne om vinteren, feje blade sammen m.m. Det gavner ikke noget at man bare går hjemme, og går i stå :-)
    -Fedt med sådan nogle indlæg, som kan skabe lidt debat ;-)

    SvarSlet
  2. Det er heller ikke en hentydning til alle Amanda. Jeg ved godt der er nogle der virkelig med hjerte og sjæl gerne vil have et job men ikke kan få et, fordi der er mangel på jobs - eller fordi vedkommende er for stolt til at tage et hvilket som helst job.

    Også derfor jeg skrev "Men jeg har hørt om flere, som helt har droppet at søge job eller noget, fordi det bedre kunne betale sig at være på bistand", altså fordi nogle fravælger arbejde og uddannelse fordi der er flere penge i det andet.

    Men ja, studerende burde sgu få samme beløb på kontoen som de hjemmegående under 25. Det andet er helt forkert og dumt. Det giver jo ingen mening at det bedre kan betale sig at gå hjemme, end at studere og arbejde.

    SvarSlet
  3. Lige nu er jeg selv på kontanthjælp, eftersom jeg ikke kan få en elevplads.
    Og tro mig, det er røv fucking sygt. Og selvom man får "Mange penge" så har man sgu ikke så mange når regningerne er betalt. Jeg får 5600 udbetalt i kontanthjælp. Min lejlighed koster 2800 for mig, på grund på boligstøtte, og udover det kommer der lige en el regning ved siden af, og licens. Heldigvis betaler mine forældre for min telefonregning, ellers var jeg sgu nok ret meget på skideren. På en måned har jeg cirka 1500-2000 kroner til mig selv. De skal gå til mad, tøj, fornøjelser, and so on. Faktisk ligger jeg på fattigdomsgrænsen ifølge politikerne. Jeg lever i gennemsnit for under 66 kroner om dagen, hvis alt skal hænge sammen.
    Og det er sgu ikke fedt at gå derhjemme og lave ingenting. Jeg hader at være på kontanthjælp. Jeg hader at være en "samfundsnasser" men hey, det er selv samfundet der har sat mig i denne her situation, for der er bare ikke nok elevpladser og arbejderpladser i Danmark, og så må man bide i det sure æble og enten spørge kommunen om hjælp, eller bo på gaden. Det er IKKE fedt bare at gå derhjemme hele dagen. Alle ens venner er som regel på arbejde, i skole eller hvad de nu ellers foretager sig, og så kan man pænt sidde derhjemme og se ligegyldige genudsendelser på TV2. Og tro mig, når man har gjort det i fem måneder, så har man ligesom set de genudsendelser der er værd at se. Man keder sig af helvedes til på kontanthjælp.
    Jeg er til gengæld enig i at studerende skal have flere penge. Der er jo til sidst ingen der gider tage en uddannelse fordi de ikke har penge til at lave andet end lektier, og måske et par buskort som kan bruges til når man skal i skole.
    Politikerne skyder SÅ meget sig selv i foden. Flere arbejdespladser, elevpladser, og mere SU til dem som vælger en uddannelse, tak.
    Politikerne burde selv prøve at komme på kontanthjælp, eller tage en uddannelse, bare lige i et par måneder, så de kan se hvordan det fungerer. Der er sgu hverken penge til minister-biler eller højtbelagt smørrebrød når man er på SU eller kontanthjælp.

    SvarSlet
  4. Indlægget er også rettet mod de unge der bor hjemme hos deres forældre, men okay, det fremgår selvfølgelig ikke af teksten.

    Det er fair nok at en udeboende får 5600 kr om måneden, fordi der er en masse udgifter. Men det giver ingen mening at en der bor hjemme hos sine forældre får 3200 for at lave ingenting og ikke have nogle udgifter. De unge i uddannelse burde som minimum at få udbetalt 3200 som er den mindste bistandsydelse. Det er bare min mening.

    Og hvis du er den jeg tror du er, så ved jeg også godt at du gerne vil have noget at lave. Du vil gerne have en elevplads eller et arbejde - men kan ikke få det. Mit indlæg er mere rettet imod de unge som ikke rigtig gider have et job fordi de får penge for ingenting. De unge som er for kræsne når det kommer til jobs og ikke gider tage nogle jobs når muligheden er der.

    Jeg har selv altid sagt, at jeg ikke ville arbejde på en tank. Og hvad gør jeg nu? Jeg arbejder på en tank, i et af byens dårligste kvartere. Men sådan er livet nu engang. Man må tage hvad man kan få - hvilket (trist nok) oftest er ingenting.

    SvarSlet
  5. Jeg bor hos mine forældre.
    Er arbejdsløs.

    Kan fortælle, at jeg arbejder 37 timer om ugen, til en timeløn på 24 kr.
    Og vil ikke kalde det, at lave ''ingenting'' - For tømmer dødsbo, fjerner toiletter, og bygger scener, maler lagerhaller og lofter.

    Til jul tager de halvdelen af min løn. Men skal stadig arbejde 37 timer om ugen.

    SvarSlet